I perioder oplever vi, at børnene er meget interesserede i at undersøge sig selv og hinanden. De forundres over den lille forskel mellem drenge og piger, og de forundres over deres egen krop.
Det er almindeligt, at børn i 2 til 5 års alderen viser interesse for at lege doktor. De er interesserede i at undersøge hinanden og eksperimentere med hinanden. Og det er også almindeligt, at interessen ”smitter” af på andre børn.
Det er et helt normalt led i børnenes generelle udvikling. Den del af børnenes udvikling skal vi være åbne over for og anerkende, og samtidig skal vi beskytte børnene, så vi hjælper dem til at stoppe, hvis nogle går for vidt i legen, eller hvis nogle får nogle udefrakommende input, som de ikke kan håndtere.
I pjecen ”Børn og seksualitet” har Anne Louise Stevnhøj lavet følgende tjekliste over normal og unormal seksuel udvikling og adfærd.
2-5 år, almindelig seksuel adfærd:
· At være nysgerrig i forhold til og eventuelt røre ved familiemedlemmers køn og bryster
· At tage tøjet helt eller delvist af
· At udforske hinanden og hinandens kønsdele ved at se på og ved at pille
· At ”bolle” (lege samleje) med tøj på
· At vise numse og kønsorganer frem
· At prøve at putte ting ind i hinanden (fingre, tuscher, glaskugler, bær……) Men børnene skal taktfuldt standses og have forklaret, at de ikke må, da det kan give rifter og infektioner
· At være interesseret i og at udforske forskellene på kønnene
· At børnegruppen sammen elsker ”frække ord”
· At have erektion
· At spørge om køn og sex
Og ting, der falder uden for ”normalområdet”:
· At have erektion næsten konstant
· At lege med afføring i børnehavealderen
· At slikke/sutte på andre børns kønsorganer eller at opfordre andre børn til at gøre det på sig
· At tage på pædagogernes bryster/kønsorganer—eller at prøve at få andre børn eller voksne til at berøre egne kønsorganer
· At putte ting ind i egen eller andres tissekone/numse, selv om det gør ondt, eller selv om voksne har sagt fra
· At tale/tegne om seksualitet konstant—som en rille i en grammofonplade
· At tvinge/presse andre til seksuelle lege eller til at tage tøjet af
· At vide for meget om sex. Det er f. eks. ikke alderssvarende viden for et børnehavebarn, hvad oralsex er, hvordan sæd ser ud o.s.v.
· At være seksuelt indladende/opfordrende for voksne
Hvordan forholder vi os i Børnehuset til børns seksualitet?
Vi betragter børns interesse for sig selv og hinanden som noget naturligt og som en del af deres udvikling. Vi skrider derfor ikke ind over for deres interesse for hinanden.
Men som tidligere nævnt har vi også et ansvar for, at ingen lider overlast. Derfor har vi kontinuerligt emnet på til samling, hvor vi snakker med børnene om:
· Det er vigtigt, at børnene lærer at respektere hinandens grænser (ikke kun i dette spørgsmål, men generelt). Derfor skal de stoppe, hvis nogen siger nej
· Det er vigtigt, at de ikke stopper noget op i numsen/tissekonen på sig selv eller andre, for det kan give rifter og skader
· Her i børnehaven har vi altid som minimum undertøj på, også når vi leger med vand om sommeren
Og så er det vigtigt at huske på:
· At børnene har brug for ”hemmeligheder”, som de voksne ikke bliver inddraget i
· At børnene har brug for frirum, hvor de kan være ”frække” uden at blive afsløret
· At vi voksne i børnehaven ikke altid hører om og ser det, der foregår mellem børnene - derfor kan vi ikke altid fortælle det, hvis der er foregået noget. Vi er afhængige af, at I fortæller os det, hvis I får noget at vide.
|